Eközben az EU-ban…
2013.01.22. 19:26 - pötty zorka

eu.jpgTúl sok a diplomás? Túl kevés a fóka? Az Európai Unió támogatja a mobilitást és a diplomások számának emelését, a legtöbb tagállam sokkal többet fektet a felsőoktatásba, mint mi. Magyarország is hasonló kötelezettségeket vállalt, a mostani intézkedések viszont mintha ezzel szembe mennének.

- Nem úgy van, hogy van Magyarország és van az Európai Unió - Mi a tagjai vagyunk! - hívta fel a figyelmet Pelle Anita a Szabad Egyetemen. - Egy tudásalapú társadalomban a munkahelyek már nem a termelésen, hanem a tudás megszerzésén és alkalmazásán alapulnak, például a technológiafejlesztés és –hasznosítás, új gyógyszerek kutatása vagy jobb hatékonyságú szolgáltatásnyújtás révén - jellemezte az Európai Uniót az SZTE GTK egyetemi docense.

Európa 2020 - Mit vállaltunk?


Az Európa 2020 Stratégia keretében az Európai Unió szintjén megfogalmazott öt kiemelt számszerű célkitűzés eléréséhez Magyarország saját adottságait és prioritásait is tükröző nemzeti  vállalások teljesítésével járul hozzá - olvasható a Magyarország 2011-es keltezésű Reform Programjában, amely a kormany.hu-n is elérhető

eu_2020.JPG

A program előzménye a 2000-es Lisszaboni stratégia, amelynek célja volt, hogy az Európai Uniót 2010-re „a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává kell tenni, amely több és jobb munkahely teremtésével és nagyobb szociális kohézióval képessé válik a növekedés fenntartására" - írja az Europa.eu nevű oldal. Ezt Magyarország is deklarálta.


Magyarország mit tett a felsőoktatásért?


Ehhez képest Magyarországon az elmúlt években folyamatosan csökkent a felsőoktatásra szánt támogatások összege - ez a Felsőoktatási Ténytár adataiból jól látszik. Az oldal táblázatáról pedig pontos összegek is leolvashatók.

koltsegvetes_tenytar_graf_2.JPG

 Az európai trendeket figyelembe véve Magyarország a 2009-es adatok alapján is igen keveset költött a felsőoktatásra, ahogy az a Ténytár.blog.hu-n is olvasható.
(Történt ez annak ellenére, hogy a tudás - és vele együtt a diploma nem csupán az egyénnek hasznos: a társadalom számára is kifizetődő beruházás. S történt és történik ez annak ellenére is, hogy a "diplomás munkanélküliség" nevű jelenség nem létezik.)

forras_gdp_tenytar_2.JPG
Ez az összeg azonban évről-évre csökkent: míg 2009-ben 186 milliárd forintot szánt az állam a felsőoktatásra, 2013-ben ez az összeg már csak 126 milliárd.
Az intézményeket ért forráskivonásokról már írtunk, a Szegedi Tudományegyetemet (SZTE) végveszélybe sodró támogatáscsökkenésekkel pedig részletesen foglalkoztunk.

Mit jelent ez a sok szám?
 
Mivel az Európa 2020 stratégiának három fő célja az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés, a tagállamok - köztük Magyarország is - kötelezettségeket vállaltak. A kívánatos európai növekedés eléréséhez javítaniuk kell az iskolázottság szintjét, azaz 2020-ra el kell érni, hogy a 30 és 34 év közötti uniós lakosok 40%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezzen.

Azonban Magyarország jóval az uniós átlag teljesített eddig is: 2008-ban például a 25 és 34 év közötti felsőfokú végzettségűek száma jelentős eltérést mutatott az EU-hoz képest.
ofi_felsofok.gif
Pelle Anita - fent már idézett - előadásából kiderül azonban, hogy 2011-ben is hasonlóan elmaradt Magyarország a felsőfokú végzettségűek számát tekintve az uniós átlagtól, ezáltal igen rossz versenyképességi indexszel rendelkezett - amelyet azóta újabb forráskivonásokkal tetéztek.
Az SZTE GTK egyetemi docense a következő grafikonnal szemlétette ezt a hiányosságot a Szabad Egyetemen.

pelleanita_vegzettsegek.JPG
Tovább is van?

Van. A fenti adatsorok világosan mutatják Magyarország Európai Unióval szemben tett vállalásait, és arra is rávilágítanak, hogy a források jelenlegi elosztásával, valamint az elmúlt éveket jellemző "trendek" követésével veszélybe került a fenti kötelezettségek teljesítése.

Azonban az állami támogatások csökkentésén túl a hallgatói szerződés jelenlegi formájában szintén ellenkezik az uniós irányelvekkel. Arról már írtunk korábban, hogy miért káros a röghöz kötés, azonban itt is fontos megemlíteni:ez a kötelezvény is ütközik az EU-s elvekkel, amelyek a munkavállalók szabad mozgását biztosítják. Ezért ún. "pilot eljárás" folyik jelenleg Magyarország ellen: döntés 2013 februárjában várható ezzel kapcsolatban.

A többi pedig: néma csend.


Kapcsolódó cikkek:
Vannak is, meg nem is: forráskivonások 2013-ban
Miért fontos tanulni?
A cél elfogadható, az eszköz nem
"Diplomás munkanélküliség”? Ugyan!


139 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mierthallgatok.blog.hu/api/trackback/id/tr455027506

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.01.23. 10:39:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Khonsu 2013.01.23. 01:14:28

Ezért nem is érdemes ezeken a szerződéseken idegeskedni. Olyan mintha nem is létezne, mert ellenkezik a munkaerő szabad áramlásával. Így ezt az EU bíróság valószínűleg azonnal érvénytelenítené, ha valakinek erre a szerződésre hivatkozva akarnának keresztbe tenni. Nem kizárt, hogy az államnak még kártérítést is kéne fizetnie.

Mert értem én, hogy néhány fontos, közérdekű hiányszakmában mint pl. orvosok, itthon szeretnék tartani a diplomásokat. Ezt azonban rendes fizetésekkel kéne elérni, nem vasfüggönnyel. Jön majd a szögesdrót és az aknazár, ha nem áll meg a kivándorlás?

A milliárdokat is nyilván értelmesebb a közmunka program növelésére fordítani mint olyanok képzésére, akik esetleg állami "segítség" nélkül is el tudnának helyezkedni.

Megérkeztünk a kommunizmusba, csak másképp nevezik.

vernarancs 2013.01.23. 01:16:23

Kozben meg megfeletkezunk arrol, hogy ki fogja a csapot szerelni, ha elromlik, ki fogja a szakmunkas melot elvegezni. Arrol nem szol a fama, hogy a nagy nyugaton egy jo szakember olyan draga mint egy egyetemi professzor. Persze kell a diplomas, de nem kell mindenkinek diplomasnak lennie. Foleg nem olyan diplomasnak mi csak egy kirakat papiros.

Bronislav Kaminski 2013.01.23. 01:21:22

www.facebook.com/events/437931329614083/?ref=2

hajrá diákok!!!!!!orsós takarodj,atomot felcsútra!!!))))))))))

Khonsu 2013.01.23. 01:23:50

@vernarancs: Persze, kéne a szakmunkás is ugyanúgy. Csak a szakképzést se fejlesztik olyan szinten, hogy ténylegese magas minőségben értsen is a szakmájához aki onnan kikerül. A nagy szavak megvannak, közben pedig szépen vonják ki a pénzt minden szinten. És közben százezer szám termeli a rendszer a képzetleneket, a kontár "szakmunkásokat", és a látszatdiplomásokat. Befektetés nélkül nem lesz haszon, csak sok kis Szalacsi.

vernarancs 2013.01.23. 01:30:59

En a szep grafikonok mellett szeretnem azt a kimutatast is latni, hogy mely szakmakban van hiany diplomas munkaeroben. Miert baj, ha csokkenti a kormany a diplomas kepzest? Csak kerdem, nem ertek vele egyet, de erdekel, hogy hol keletkezik vakuum ez altal? Tenyleg van felvevo piac az orszagban ennyi diplomasra? Mert annak viszont nem latom ertelmet, hogy kepezzunk x orvost aki azonnal elmegy az orszagbol. Elobb meg kene teremteni a megfelelo korulmenyeket, hogy a befektetes ne a levesbe menjen. En szivesen megkerdeznem a lazado diakokat, hogy "mi a faszt kezdesz a diplomaddal itthon?" En egy keresett szakmaban dolgozom es itt is az a trend, hogy inkabb ne legyen tul edukalt a friss kollega, mert az alapbol draga, hanem majd a cegnel szepen treningezzuk a feladathoz. Ez a valosag.

Khonsu 2013.01.23. 01:47:12

@vernarancs: Úgy tudom mérnökökből, informatikusokból, orvosokból van hiány.
Olyan szakmák, ahol nem adják ingyen a diplomát, nyilván ez is szerepet játszik.
Elvileg, szavak szintjén ezeket támogatná is a kormány. A valóságban azonban a slágerszakok szerintem is jogos visszafogása mellett (ahol óriási túlképzés volt eddig), nem átcsoportosítás zajlik a "támogatandó" képzések irányába, hanem egyszerűen csak kivonják a forrásokat. Annyit, hogy annak hatása ezen szakokon is érződik.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.01.23. 01:57:39

Tehát nem az a gond, hogy rossz az oktatás szinvonala?
XD
Sokan beszopják az ilyen érveléstechnikát...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.01.23. 01:59:02

Amúgy meg nem foci stadiont kell építeni, hanem a nyugati határra kórházat meg nyuggerotthont. De a politikus értelmisssségnek ilyen nem jut persze eszébe.

vernarancs 2013.01.23. 02:04:40

@Khonsu: Abban maximalisan egyeterek, hogy a "hagyomanyos" szakmai kepzesben eros visszaeses van. Tulburjanzas van a divatszakmakban. Mindenki rendezvenyszervezo meg PR manager akar lenni. A masik erdekesseg, hogy a fris diplomasok ma mar egybol managerek akarnak lenni. Fogalmuk sincs arrol, hogy a szakmai isemereteken kivul mi kell egy csoport vezetesehez. Informatikusokbol tenyleg hiany van,de az pont az a terulet ahol nem igen kapkodnak a tul magas vegzettseg utan. Sokkal tobbet er egy jo alapanyag mint egy tul magas kepzettsegu diplomas aki egybol manager akar lenni. Az informatika pont az a terulet ahol a tudas tobbet szamit mint a papir. (egy orvos nyilvan nem praktizalhat papir nelkul es egy mernok sem tervezhet hazat papir nelkul).

vernarancs 2013.01.23. 02:15:45

@endike: LOL. Szerinted a ketto kizarja egymast? A mi kis politikusaink sokkal okosabbak nalad :P Stadiont epitenek a por nepnek es jol tejelo vallalkozast sajat maguknak (legyen az fogorvosi rendelo Sopronban vagy nyugger otthon Gyorben). De hidd el, hogy itthon sokkal jobban tejelo bizniszt tudnak a csoro nyugati nyugger otthonoknal. Szerinted egy km. autopalya hany milliard forintba kerul ;)

Dr. Sör Kálmán · http://www.itallexikon.hu 2013.01.23. 04:04:32

Nem diplomásból van kevés, hanem túl sok a hülye, azokat meg hiába járatjuk egyetemre, akkor is hülye marad. Egyes, leülhet.

kvp 2013.01.23. 04:05:16

A vallalas 30%-os felso foku vegzettseget es 10% kepzetlent ir. Ez 60%-os szakmunkas kepzest jelent. Tehat minden diplomasra kell jutnia 2 szakmunkasnak. Valojaban sokkal realisabb kepet kapunk, ha a fiatalok szamabol kivonjuk a kepzesre alkalmatlanok (tehat a 8 altalanost idoben el nem vegzok) aranyat, ami nem 10% lesz, hanem majdnem meg fog egyezni az egyik kisebbseg aranyaval. Ezutan a megmardo lakossagot el kell osztani 1/3 - 2/3 aranyban. Az okosabbik egyharmad szerezhet diplomat, a tobbiekbol szakmnunkas lesz. A kormany a keretszamokkal kb. erre az aranyra allt be, tehat a most 18 evesekbol kivonta azokat akik nem rendelkeznek erettsegivel es ennek a harmadat osztotta szet az egyetemek, foiskolak kozott. A szakkepzesben is hasonlo a helyzet, csak oda nem mennek az emberek, mert a gimnaziumok meg mindig tul nagy kapacitassal rendelkeznek. Ha a gimnaziumok ferohelyeit is lecsokkentenek a 8 osztalyt befejezok 1/3-ara es a tobbiek csak szakmunkaskepzobe mehetnenek, akkor allna be egy relative stabil allapot, amit az eu az emlitett szerzodesben elvar. A 8 osztaly be nem fejezoket pedig egyszeruen nem lehet belaszamolni sehova, mert nagy valoszinuseggel nem fognak dolgozni, max. kozmunkaban, tehat az egyetemi vagy szakmunkas helyek aranyaba nem fognak beleszolni. A fenti atalakitasok utan, kb. 4-5 ev alatt beallna stabilra a helyzet, persze ehhez legalabb 2-3 ciklus kellene, hogy vegig lehessen vinni.

ps: Most azt, hogy a kepzetlen, meg szalagmunkara sem alkalmas lakossaggal mit lehet kezdeni nem tudom, de megkerdeznem a franciakat, nekik nagyobb tapasztalatuk van ebben.

kpityu2 2013.01.23. 05:34:52

"Egy tudásalapú társadalomban a munkahelyek már nem a termelésen, hanem a tudás megszerzésén és alkalmazásán alapulnak"

Kellene lakás? Kellene, autó? Kellene ruha? Kellene ennivaló?

portugéza 2013.01.23. 06:33:56

@vernarancs: érdekes ez a diplomások helyett szakmunkás kérdés. Nálunk és szerintem az általad említett nyugaton is a maszek szerelőkből van hiány. Aki házhoz jön, megszereli a csapot, megszereli a villanyt. Nem minden szakmunkás tud önálló vállalkozóvá válni, ahhoz kezdőtőke kell, de legalábbis egy bizonyos stabil háttér, autó, szerszámok, eszközök, segéd. És jó szaktudás, amit évekig tart elsajátítani mester mellett, megbízhatóság, motiváltság, bizonyos értelmi szint. Na, akikben ezek együtt megvannak, csillagászati áron dolgozhatnak és válogathatnak a munkák között.

Szerintem kb. 10-ből egy tud önállósulni. A maradék egy része meg pályaelhagyó lesz (szalagmunka, sofőr, tűzoltó, stb.).

Ugyanakkor könnyen telíthetők is ezek a szakmák, mondjuk egy megyeszékhelyen hirtelen 2x annyi szaki lenne, harmadára csökkennének az áraik. Olvasom a kisokosban, 6 maszek hirdet pl. duguláselhárítást(megyeszékhely). És nincs rájuk szükség minden nap.

Ja, és a maszek szerelők nem adnak számlát, tehát nem a valódi bevételeik után adóznak (ha egyáltalán...) Ha adózniuk kéne, már nem is érné meg nekik.

A szakmunkás alkalmazottakkal más a helyzet, ott is vannak adott helyen és időben keresett szakmák, de ugyanez a diplomások egy részéről is elmondható. (informatikus, villamosmérnök, gépészmérnök, kontroller, stb.)

Egyébként nem személyeskedni akarok, de mindig az van, hogy azok példálóznak a felesleges diplomásokkal és a kétkezi munkások hiányával, akik saját maguk sem fizikai munkát végeznek... Ez érdekes, mindenki legyen szakmunkás, csak én ne. Meg a (leendő) gyerekem sem.

Amúgy a büfészakos diplomákat én sem tartom sokra, de nem lehet mindenkiből villanyszerelőt faragni. Mo.-on pl. nincs hagyománya a női szakmunkásoknak, nálunk nem tudnak a nők elmenni esztergályosnak, marósnak. A fodrász-körmös-kozmetikus szentháromság már telített. A népesség 50%-át adó gyengébbik nemmel is kell kezdeni valamit, a cérnagyárak, konzervgyárak, stb. bezártak, hát kamudiplomákat szereznek: személyügyi szervező, művelődésszervező, andragógia, HR, PR, marketing menedzser, turizmus.

nincs1itt 2013.01.23. 07:12:53

Látom vannak értelmes "hangok" is. Valóban a tudásból lesz a szalonna. Igen, nagyon nagy szükség van a diplomásokra. De az arányok egy cseppet eltolódtak, ugyanis a igen sok hallgató sok esetben azért jár az egyetemre/főiskolára, mert ezzel elodázza a munkába állás idejét. Egész pontosan a munkanélküliségének kezdetét. Valamikor 1994-1998 között mondta Horn: "mit kezdjünk évente több ezer bölcsésszel, jogásszal?" Legyünk őszinték igaza volt! Most is a termeléshez - ami minden jóléti állam alapja - közvetlenül kapcsolódó diplomásokból van hiány. Szóval, a "kamu-diplomák" számát tényleg korlátozni kell, az felsőoktatási intézmények a pénzhiányt pótolandó, indítottak fizetős HR, PR, kommunikáció és egyéb fizetős szakokat. Ezzel szemben a szakmunkás képzés a nulla felé konvergál Mo.-n. A nyugati átlaghoz képest mindenképpen, személyes tapasztalat. A társadalom pedig lenézi a szakmunkást, de már a diplomának sincs presztízse, mert az óvodából is "diplomával" engedik el a csemetét. Érettségivel betölthető, elvégezhető - gyakorlatilag betanított munkára is - diplomát, felsőfokú képzettséget vár el a munkaadó. Ugyan miért? Heti egy-két idegennyelvű levél megírásához, a naptár és teendő karbantartásához, postázáshoz és az SAP alapfokú kezeléséhez minek a diploma?

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2013.01.23. 07:15:26

Ez a cikk végeredményben egy nagy nyilvánosság előtt elkövetett jóhiszeműséggel való visszaélés!

Bűncselekmény!

1., A cikkíró nem beszélt arról, hogy ma a közszférában dolgozók átlagjövedelme, majd kétszerese azokhoz képest, akikből élősködnek!

2., Arról sem beszélt, hogy a közszférába divat lett a maximális képesítésűek felvétele, amikor közbeszerzési törvény értelmében, a minimum képesítésűeket kellene felvenni, akik még eltudják látni a munkát... aktatologatáshoz nem kell diploma...

3., Arról sem beszélt, hogy a versenyszférához képest, majd nyolcszorosa helyezkedik el a közalkalmazotti terrorrendszerben a diplomásoknak, mint a versenyszférában! A nyugati államokban, kb. csak a diplomások felének van a közalkalmazotti szférában helye, a versenyszférához képest!

4., a közalkalmazotti terrorrendszerben ráadásul államilag van meghatározva magasabb fizetési kvóta, mint amit kapnak a diplomások a versenyszférában, és ez roppant negatív dolog... mert elszívják a gazdaságtól az agyat... így ki termel?! Miből fognak megélni?! Gondolom láttak már nyugati filmeket, ahol a tanárok és orvosok arról panaszkodnak, nem keresnek annyit mint egy autószerelő...

5., Közszférába azok mennyenek, akik hivatásnak érzik, nem pedig karrier miatt! Egy karrierista ne gyógyítson, meg ne tanárkodjon... nem oda való.. itt az eredménye, hogy gyakorlatilag éppenhogynem analfabéták a diplomásaink... az egészségügyi statisztikánk meg rosszabb azoknál az országoknál is, ahol nincs egészségügy...

Szóval Magyarországon olyan rossz a diplomás képzési rendszer... hogy gyakorlatilag a felsőokatás miatt került csődbe az ország...

jog-ász 2013.01.23. 07:22:57

igen, szerintem is az a gond hogy a jó szakmunkásképzés sehol nincs nem forditanak rá pénzt, és lassan kihal az a réteg aki még szakmunkásként mindenhez értett, mindent meg tudott bütykölni, igy oktatni sem tud már..én pl a diplomámmal külföldön semmit nem érek, viszont ha jó viz-gáz szerelő lennék szétkeresném magam külföldön..
a baj az hogy felülről szólnak bele, sztem a piac is szelektál, ha büfé ruahtár szakkal nem lehet elhelyezkedni akkor előbb utóbb senki nem választ olyan szakot.

citrix 2013.01.23. 07:23:03

Valóban helyes a meglátás,így kellene lennie.Mármint az EU-ban így is van,ám kicsi de nagyhatalmi álmokat dédelgető kétharmadunk unortodox elképzelésekkel támogatja az oktatást.Ami államosítást,tandíjat,leépítést jelent a maradók röghöz kötésével megfűszerezve.Igen,a kedves vezető szerint mi nem tudás hanem munkaalapú (értsd:közmunka) társadalmat építünk ezután.Felsőfokú oktatásra nem költünk,helyette felújítunk 19 stadiont fűthető nézőtérrel és egyéb nyalánkságokkal,ezen kívül épül a Puskás,a Fradi és egyéb stadionok,ömlenek a milliárdok a felcsúti fociakadémiába.Ott képzik ám az igazi agyakat,aki onnan kikerül igen magas és jól hasznosítható tudásszint birtokában lesz.Mint a kedves vezető,ő is mérhetetlenül bölcs és okos,egy igazi géniusz.Mindent tud,mindent ő irányít,nélküle egyetlen döntés sincs.Kérem,2010-ben őt tetszettek megválasztani,ezt akarták,most mi a probléma?

Cartman (ex Cartman) 2013.01.23. 07:40:03

@Con Storm:
Szép kis lista. Az öt pontból négy gyakorlatilag hazugság, egy pedig primitív butaság. De azért szép, hogy ennyit dolgoztál rajta.

barata 2013.01.23. 07:43:45

@kpityu2: Bizony-bizony. Az a társadalom, amely nem a termelésen alapul, halott.

lavór 2013.01.23. 07:49:09

@portugéza:
"nálunk nem tudnak a nők elmenni esztergályosnak, marósnak. "

Dehogynem, akár autószerelőnek is.
Viszont kérdezz meg egy Tesco-ban, Auchanban stb... dolgozó nőt, fáj e a dereka, netán van e porckorong kopása vagy gerincsérve?

Amíg megőrizzük a "kétkeresős" szocialista rendszert, addig marad minden a régiben.
1000-15000 eurós alap fizetésből a fejletlen és állandóan lemaradó nyugaton nem gazdagon, de meg tud élni egy kisebb család. Míg itthon 2 fizetés is kevés lassan. Lehet mellébeszélni, de ez van.

lavór 2013.01.23. 07:49:53

@lavór:
Bocs, 1000-1500 eurós..

Vittore. 2013.01.23. 07:56:40

Én sem értem, a kormány mit akar ezzel a röghöz kötéssel. Elvégzi valaki az egyetemet és ha úgy dönt, hogy kimegy dolgozni Angliába, akkor a kormány mit csinál? Majd jól bepereli? Vagy wudu varázslatokat csinál?

Vittore. 2013.01.23. 08:01:21

@vernarancs: Magyarországon túl drágák a szakmunkások, s csak maguknak köszönhetik ezt a helyzetet. Életemben kétszer javíttattam mosógépet, valahogy mind a kétszer 25000 forint volt a javítás díja (fél óráért), s egyszer sem láttam, hogy 200 darab alkatrészt, vagy motort kellett volna cserélni. Ezen a hozzáálláson kellene változtatni. Részemről inkább veszek egy új mosógépet 10 évenként, ha tönkre megy, még akkor is jobban járok, mint szerelőket fizetni.

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2013.01.23. 08:02:15

@Cartman (ex Cartman): Más hazugsággal vádolni bűncselekmény...

Itt van a statisztikai kimutatás ami alapján állítom ezeket a dolgokat!

www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/a868.pdf

Nah tegyek feljelentést?!

Globetrotter2014 2013.01.23. 08:05:53

EZ az a terület ahol a kormány híve nehezen tud jól kijönni az révelésből.

Ahogy 2007 körül szokták volt írni, rázni a pofonfát...

Cartman (ex Cartman) 2013.01.23. 08:08:39

@Con Storm:
Tehát 2006-os elemzés alapján írtad ezeket, már akkor is meglehetősen avítt adatok alapján!? :)))
Tegyél. Ne fosszuk meg a bírót egy kis szórakozástól...

@Vittore.:
Részemről is, de pl. a mostani már két év után bedöglött.

Netuddki. 2013.01.23. 08:13:09

Elgondolkodtató:
"Ami feltűnő, hogy az ország az állandó forradalom állapotában van."
index.hu/kulfold/2013/01/22/eszakkorea/

Netuddki. 2013.01.23. 08:17:09

@Vittore.: Ad 1.: A mosógépeket már régen nem úgy tervezik, hogy ne javíttasd hanem cseréld.
Ad. 2.: A 23 éves megélhetési, agyonadóztató rablókormányzás teljesen tönkrebszta a szolgáltatóipart. Ennek semmi köze attól mennyi diplomás van.

Netuddki. 2013.01.23. 08:19:53

@kovi1970: Korán van még. Na, fussunk neki még egyszer:

@Vittore.: Ad 1.: A mosógépeket már régen úgy tervezik, hogy ne javíttasd hanem cseréld.
Ad. 2.: A 23 éves megélhetési, agyonadóztató rablókormányzás teljesen tönkrebszta a szolgáltatóipart. Ennek semmi köze AHHOZ mennyi diplomás van.

Hkacsa · http://hkacsa.blog.hu 2013.01.23. 08:20:44

2020-ra a 30-34 évesekre vállaltuk a 30,3%-t. Ez a korosztály ma már 23-27 éves, vagyis nagy valószínűséggel már túl is vannak a felsőfokú tanulmányaikon, de legalább már elkezdték.

Az ezt követő korosztályok már nem érdeklik a döntéshozókat, mivel már nem számítanak bele a számokba.

Kivlov 2013.01.23. 08:23:21

nem biztos, hogy a számuk sok. Viszont az összetételük biztos, hogy nem jó...

kacsa232 2013.01.23. 08:42:48

@Con Storm: pfff, atyaisten....ennyi baromságot egyszerre leírni...

"Arról sem beszélt, hogy a közszférába divat lett a maximális képesítésűek felvétele"

-Éppen az a baj,hogy mindenféle kamu papírokkal vagy érettségivel ülnek bent a csókosok,és elveszik a helyeket a képzett fiataloktól!

"Arról sem beszélt, hogy a versenyszférához képest, majd nyolcszorosa helyezkedik el a közalkalmazotti terrorrendszerben a diplomásoknak, mint a versenyszférában!"

-Ez azért van,mert nagyon alacsony az igazán tudás alapú termelás az országban,tehát nincs ami felszívja a képzett munkaerőt.

"a közalkalmazotti terrorrendszerben ráadásul államilag van meghatározva magasabb fizetési kvóta, mint amit kapnak a diplomások a versenyszférában, és ez roppant negatív dolog..."

-Már megint miről beszélsz? 2008 óta be vannak fagyasztva a bérek,nincs 13. havi fizetés,béren felüli juttatások szintén a nullához közelítenek stb...

"Közszférába azok mennyenek, akik hivatásnak érzik, nem pedig karrier miatt! "

-A közszférába azok mennek,akiknek van ismeretségük bekerülni.

"Szóval Magyarországon olyan rossz a diplomás képzési rendszer... hogy gyakorlatilag a felsőokatás miatt került csődbe az ország..."

-Erre pedig igazán nem is tudok mit írni,mert akkora idiótaság:)))))

nincs1itt 2013.01.23. 08:54:35

Látom, Béláim, hogy a gondolkodási készség a legkevésbé sem jár kézen fogva a diplomával.
A TERMELÉS a jóléti államok - legyen EU-s állam, ha jobban tetszik - alapja. Termelés irányító, tervező diplomásból nem kell annyi, mint a szakmunkásból - mert oda jutnának, mint kishazánkban, hogy 1 melósra, 2 diplomás irányító jut - ugyanis a termelés gyakorlati kivitelezését nem az irányító végzi. Korábban írtam, hogy érettségivel ellátható - betanított munka szintű - feladatokra, diplomásokat képezni pazarlás.Igen pazarlás, mert ezek a "diplomások", sajnos nem rendelkeznek a megfelelő kvalitásokkal. Szertár-ruhatár-büfé... Továbbá ezen "szakok" is követelik a rajuk eső támogatást, ezzel a termelő,érték teremtő szakoktól (is) elvonva a lehetőségeket. A diákok, reménybeli diplomások - tisztelet a kivételnek, sokan vannak - tényleg menekülésnek tekintik a valóság elől azt az X évet, amit a felsőoktatásban eltöltenek.
A szakmunkások, valaki a mosógép szerelővel példálózott, pedig lenézett rabló bandának tekintett, az állam által akként is kezelt réteggé vált. De a tisztelt hozzászóló társunk, csak számolni felejtett el, ugyanis a 25.000 ft-os javítás, messze nem egy új mosógép ára. De sok esetben az ilyen gépek nem is javíthatóak, vagy tényleg arany-árban. Csak példának említem, hogy egyszer egy ráérős ember, kiszámolta, hogy mennyibe kerülne egy autó, ha alkatrészenként venné meg. Bizony a kereskedelmi ár többszörösét kapta eredményként.
Saját tapasztalat, hogy az EU-s államokban igenis komoly respektje van a jó szakmunkásnak, a fizetése is ehhez mért. Viszont igen keményen dolgozik is! A mérnök szintén, kölcsönös a megbecsülés és a folyamatos információ csere!

Globetrotter2014 2013.01.23. 09:05:05

@nincs_itt:
1. a jóléti nyugati társadalmak többségében nem a termelés (ipar) dominál hanem a szolgáltatás. Még a legiparosodottabbakban sem.

2. A struktúra sem ilyen egyszerű. Vanna ugyebár gépek, amelyek átveszik a hagyományos szakmunka jelentős részét. A maradék sem olyn már mint amit nálunk tnaítanak...

Ezekhez megint rendesen kell képzett ember, és nem biztos hogy az egyetemtől elzárás erre jó.

Az autóalkatrésznél sok más tlnyező van (pl garncia kockázata, munakdíj).

Nyilván, atz alibi dioplomákat érdemes kitisztítatni, de a jogász közgazdász bizony nem az...

vernarancs 2013.01.23. 09:05:18

@portugéza: nekem semmi bajom a jo szakmunkasokkal. En nem fogom eroltetni a gyerekeimnak sem, hogy egyetemre jarjanak. Ha erdekli valamilyen szakma es az tortenetesen nem a jogasz vagy az orvos hanem az asztalos mesterseg akkor nyugodtan lehet asztalos. Csak csinalja rendesen. En igaz, hogy szellemi munkabol elek, de otthon megcsinalok barmit amit feher ember meg tud csinalni. Beleertve az autoszerelest, villanyszerelest, favagast, haztartasi gep szerelest, barmit. Tudok vakolni, parkettazni, tapetazni, festeni, barmit. Csak annyira nem erdekel, hogy ebbol eljek nap mint nap. De ha utcara kerulok akkor majd huzok a kalapbol :)

2013.01.23. 09:08:49

a szakmunkás hiányról is csak az ír, aki kommentet tud írni, de a gugliról + ismerősi hálóról még nem hallott, esetleg baz megyei faluban él, de ott meg kalákában megoldhatók az apróbb dolgok.
a szülővárosom nem egy metropolisz, de akármilyen szerelő kellett eddig (víz+gáz+áram az elmúlt 1-2 évben), nagyjából a keresgélés után pár órával, már csöngetett is a kedves szakmajsztró.

mellesleg azt is bárki megnézheti, hogy egy átlag szakmunkásképzőben milyen a diákok átlagos értelmi színvonala. sírni fog...

2013.01.23. 09:16:04

@nincs_itt: a termelésre épülő társadalmat szajkózókat meg olyan szívesen beprotezsálnám pl. a foxconn-hoz ájfónokat szerelni 2 tál rizsért cserébe.

ennyi hülyét...

nincs1itt 2013.01.23. 09:16:28

@ZF2: 1./ a szolgáltatás dominál, értem. Szóval a húsipar és az energia ipar(erőművek) az szolgáltatás, ezek legyártása, karbantartása is szolgáltatás... aha

2./ a gépek valóban sok feladatot "átvesznek", de maradjunk a tényeknél, villanyszerelő robotot nem láttam még...
Az egyetem, szerintem, nem arra való, hogy "gépbeállítókat" képezzen.

Az autó alkatrészek, külön-külön megvásárolva, más értéket képviselnek, mint amikor a "szalagon" összeszerelik azokat? Ugye ezt nem gondoltad komolyan!

Nem olvashattad tőlem, hogy jogász/közgazdász alibi diploma lenne, viszont a "HR", "PR", andragógia(a vájárt, szövőnővé képző) igazán nem egyetemekre való, pl. felsőfokú végzettséget adó "tanfolyamok", pont elegek lennének a fenti "szakmákhoz". Az oktatásunk "amerikanizálódott", vagyis a fiatalok zöme, sajnos az érettségivel együtt sem tud olvasni, számolni készség szinten. Az érettségin a megfelelt eredményhez 25%-t kell "teljesítenie", ez valóban a nullával egyenlő, majd ezek a fiatalok mennek felsőoktatási intézménybe, ahol sok esetben az elvárásokat hasonlóan alacsony szintre szállították le.

nincs1itt 2013.01.23. 09:18:18

@ruskyy: Kicsi rigó, remélem van ájfónod! Szerinted melyik HR-es lesz képes a nyomtatóban papírt cserélni?? De legyünk engedékenyek, Te otthon kicserélted már a kapcsolót?

vernarancs 2013.01.23. 09:19:38

@Vittore.: attol fugg mit tekintunk "tul" draganak. Kellene tudni, hogy mit cserelt a delikvens a mosogepedben. En tobbszor javitottam a sajatomat es bizony ha az ember nem tud raszanni egy napot (mert ugye amatorkent kicsit tovabb tart) akkor inkabb megfizet valakit. Lehet, hogy fel ora alatt vegzett, de az neked talan egy nap is lenne es persze az alkatresz is lehet jelentos resze annak a 25.000 pengonek. A baj ott van, hogy a kokler is draga es meg meg is el belole. A mai termekek amugy is ugy vannak kitalalva, hogy x ev utan beszarik es nem javithato. Legalabbis ha mondjuk a vezerlo panel elfustol nem fog neked senki baszakodni, hogy kimerje melyik alkatresz sult meg. En megtettem :) 45.000 helyett kb. 2000 forintert megjavitottam. Mert volt ra idom...

Globetrotter2014 2013.01.23. 09:24:12

@nincs_itt: szerintem a hísipari gépek legyártása ipar. A hús maga előállítása pedig mezőgazdaság. A Hentesbolt viszont szolgáltatás.

A erőmű érdekesebb kérdés, itt biztos el hetene vitatkozni. De jó példa a távközlés, a bevétel nagy részét a szolgáltatás ténye adja, nem a berendezések.

Hogy őszinte legyek villanyszerelőt se nagyon látok.

Nem ez lesz az az ágazat ami felszívja az egyetemtől eltitlott embereket...

Az utolsó résszel egyet értek, de a mostani szabályozás a jogészokat és közgazdászokat is súlytotta...

Állítsuk meg a ......... 2013.01.23. 09:25:43

@ruskyy:

"mellesleg azt is bárki megnézheti, hogy egy átlag szakmunkásképzőben milyen a diákok átlagos értelmi színvonala. sírni fog..."

A szakmunkások soha nem voltak észlények, elég volt, ha értettek a szakmájukhoz.
A gyakorlati képzésük csapnivaló ez az óriási gond.

2013.01.23. 09:31:30

@nincs_itt: primer, szekunder és tercier szektor. ez jelent-e neked valamit? gondolom nem, szóval ajánlom ismét a google keresőt! aztán hátha betudod majd kategorizálni az általad felvázolt tevékenységeket.

egészen biztos vagyok benne, hogy ki fogja tudni cserélni a papírt, ha nem egyértelmű miképpen kell (pl. egy fénymásológépben), akkor egyszer megmutatják neki, és onnantól azt is tudni fogja.

kapcsolót nem cseréltem még, mert van villanyszerelőm, aki szakszerűen, gányolás nélkül megcsinálja. ő azért kap pénzt, én meg másért. urbanizált településeken ez így működik.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.01.23. 09:39:48

@Khonsu:

"A milliárdokat is nyilván értelmesebb a közmunka program növelésére fordítani mint olyanok képzésére, akik esetleg állami "segítség" nélkül is el tudnának helyezkedni"

Na persze.

Ezek szerint csak az én környezetemben van az, hogy a jogászok/bölcsészek/lófasz-büfészakosok mind egy szálig a "szakmájukon" kívül helyezkedtek el, ugyanis a szakmájukban NINCS RÀJUK SZÜKSÈG.

Arról miért nem beszélsz aranyapám, hogy (Magyarországon) senki nem akar reálra menni?!?! Ja, hogy ott küzdeni kell?!?!

Figyelj jól, amit fent a fejlett országokról a diagrammokban látsz, az nem ám jogász/közgázos/bölcsész/büfés, hanem SÙLYOS természettudományi és reál-mérnök végzettek.

nincs1itt 2013.01.23. 09:42:39

@ruskyy: Ahogy mondod, semmit, én csak egy xaros gépész vagyok, aki termelő üzemeket gyárt, épít. Nem tudom hova tenni ezeket, de majd a gugli, a Te tudásod alapja, elárulja nekem, tudatlannak is.
Aha, akkor a villanyszerelőd, aki ért valamihez, Veled ellentétben, az melyik is a háromból??

Én is biztos vagyok benne, hogy ki tudja cserélni, ha megmutatják neki és NINCS MÁS VÁLASZTÁSA, de addig is a "diplomája" miatt ez zsenánt lesz neki. Majd felhívja a karbantartókat, túlképzett esetén az IT-t...

Globetrotter2014 2013.01.23. 09:43:27

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!:
Csak kiváncsiságból tudós tudós, úr mi minősül önnél nem büfé szaknak?

És mit jelent az hogy egy jogász "szakmán kívül" helyezkedik el?

Szal a jogász az alapból büfés, a "természettudányos" szak viszont valami emelkezdettebb? Egyáltalán van elképzelésed arról hogy mekkora igény van "természettudományi" szakemberekre?

Szerinted egy geológus könnyebben elhelyzkedik mint egy latin ógörög szakos bölcsész?

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.01.23. 09:43:42

@vernarancs:

"Foleg nem olyan diplomasnak mi csak egy kirakat papiros."

Erről van szó.

Ès a sok lófasz-miska miután megkapta a lófaszt érő diplomáját, tartja a markát, hogy "dehát én diplomás vagyok, a kutya úristenit, nem dolgozok ám akármit".

Istenem, vicc bazmeg...

vernarancs 2013.01.23. 09:45:40

@ruskyy: a szakmunkas hianyrol az ir aki kihivja a szakit es osszebaszva kapja meg a melot amit megrendelt. 10-bol 9 ilyen a hazai szakemberek kozul. a jo szakemberek kezrol kezre jarnak, nem a jelo pedzsizbol lehet oket megtalalni. es bizony ma mar tobb muvelodesszervezo van egy faluban is mint uveges vagy asztalos :D

lonsdaleruha.5mp.eu · http://lonsdaleruha.5mp.eu 2013.01.23. 09:47:45

ma már alig van szakmunkások képzése :(

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.01.23. 09:47:54

@ZF2:

Maradjunk a mérnök úrnál.

Tehát:

"És mit jelent az hogy egy jogász szakmán kívül helyezkedik el?"

Lackó barátom 2003-ban lett doktor. Szegeden végzett. Ma költöztető segédmunkásként dolgozik a szomszédos országban.

Csak egy példa (volt) több közül.

"Egyáltalán van elképzelésed arról hogy mekkora igény van "természettudományi" szakemberekre?"

Nyugat-Európában pontosan ugyanakkora, mint az orvosokra.

Latin

nincs1itt 2013.01.23. 09:48:38

@ZF2: Tiszta sor! Sajnos a szakmámból adódóan, egy cseppet szűk-látókörű vagyok. Az erőművek építése nagyon komoly szakmunkás igényű "hóbortja" a németeknek, a karbantartásuk szintén. Az autó és egyéb gépipari üzemek szintén, jól képzett szakmunkások tömegeit igénylik! A diplomások sem kivételek ez alól, de az arányok és a szakirányok igen más képet mutatnak!

vernarancs 2013.01.23. 09:49:02

@ZF2: Dehat kerem a termeszet az nem is tudomaaaany. Hat nooormalis? A termeszet az csak ugy van, nem kell annak tudomany. Maaaargit :)

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2013.01.23. 09:55:58

Nah ááááálj.... Magyarországon közgazdász képzés?! Minek az?! Kell a következő 40 évre kb 40 darab... A közgazdász csak a pénz szétosztásáról csinál statisztikát... másra nem jó...

Hova alkalmaznák?! Banki melóra nem jó, mert az alapokat sem tudja..

Gazdasági részekre megint nem jó, mert oda sem tudja az alapokat...

Ami kell, gazdasági szakember... de kísérlet statisztika, gazdaságtan oktatása, adóztatás tan... energia és nyersanyag forrás politika?! ilyen szakirányok minek?! Nem kellenének?!

Miért tiltottak ezek a diplomás szakmák?!

Én írtam ezeket a témákat érintve könyvet Magyarországon egyedül.. Másik könyvet nem ismerek:

pszichohistoria.uw.hu/

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.01.23. 09:56:01

@ZF2:

"Szerinted egy geológus könnyebben elhelyzkedik mint egy latin ógörög szakos bölcsész?"

Nézd, mérnök vagyok. Aktív mérnök. Közel a negyvenhez. Ha nem haragszol, hadd tartsam már a "latin ógörög"-öt egy nagy nonproduktív lófasznak...!

Nyisd ki a szemed édesöcsém, de legfőképpen hagyd el a (magad) hangzatos nevű végzettséged fényezését, és helyette próbálj meg valami építőjellegűvel próbálkozni.

Hidd el, he nem is máról holnapra, de meghozza gyümölcsét.

Globetrotter2014 2013.01.23. 09:56:19

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!:

akkro annál a fószernáél valami nagyon nem stimmelt.

Ez volt az az időszak amikor a babyí boom generáció és a régi komcsi mentalitás együtthatójaként megelehetős túljelentkezés volt a a jogi karra. Aki be is jutott, az általában megbecsülte magát, le is diplomázott.

Van egy sor állás aminél a jogászi végzettség önmagában is előny/feltétel, de számos terület van ahol egyszerűen csak benne van abban a körben amit alkalmasnak lehet tekinteni.

Az hogy valaki nem ügyvédnek/üügyésznek/bírónak áll még nem jelenti hogy pályaelhagyó, közigazgatás, tanácsadás,
meglepő hogy a gépezet mennyi "olajat" igényel.

Arról lehetne vitatkozni hogy a magyar képzés (beleértve a jogászit) mennyire jó, és a jjelen legnygaobb tragédája hogy nem arról vitatkozunk hogy hogyan lehetne javítani egy olyan kppézsét aminél mind jelelntkezők, mind piaci igény is van, hane hogy egyáltaklűán van-e létjogosultsága.

Ez így eléggé agyrém...

Állítsuk meg a ......... 2013.01.23. 09:58:45

Kötve hiszem, hogy annyi informatikusra lenne szükség.
A mi cégünknél bedolgozók közül mostanában folyik a szelektálás, van amelyik programozóként már Angliában helyezkedett el.
A többi aki maradt meg csak egy sima informatikusi főiskolával rendelkezik.
Általában ketten jönnek ki egy gépet megszerelni, akár órákig is basztatják, azután napokra elviszik.
Minden évben egyszer kötelezően nyúlkálnak a gépekhez, utána a fele beadja a kulcsot.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.01.23. 09:58:52

@ZF2:

"akkro annál a fószernáél valami nagyon nem stimmelt"

Ahogy mondod, nem volt hátszele.

vernarancs 2013.01.23. 10:03:43

@Con Storm: node akkor ki a f@szombol lesz a penzugyminiszter? :DD

coni 2013.01.23. 10:07:38

Európa fejlett országaihoz viszonyítva nálunk alacsony a felsőfokú képzettségűek aránya.
Ugyanakkor ott nincs szakmunkás hiány.
Nem azokból kell szakmunkást csinálni, aki pici kora óta intelligensebb az átlagnál, hanem a szakképzetleneket (nálunk nagyon sokan vannak) kellene felemelni a szakmunkás szintjére.
Ez a jövő. Mi ellenkező irányba haladunk és nem értjük miért maradunk le egyre jobban.

2013.01.23. 10:09:12

@nincs_itt: az tercier :) nem baj, hogy nem tudsz ilyen dolgokat, en sem ertek a gepeszethez. annyi a kulonbseg, hogy amihez nem ertek, oda nem megyek okoskodni, mint ahogy te itt teszed :)

@vernarancs: van am olyan oldal, ahol lehet ertekelni az elvegzett munkat, hadd ne en guglizzam ki nekes azt az oldalt (gazszerelot ott talaltam es mivel jo ertekelesei voltak, felhivtam. vegul en se csalodtam, kapta tolem is a pozitivat). persze a demagog szakmunkas szoveget konnyebb tolni, mint utanajarni a dolgoknak, ez teny :)

vernarancs 2013.01.23. 10:09:26

@Salemi boszorkány: de van szukseg. csak nem az olyan selejtre ami a mai piacot jellemzi. a fizetesigenyen kivul semmit nem tud a mai vegzos informatikus. tisztelet a kivetelnek es ez azert van mert mindenki informatikus aki mar latott PC-t szetszedve.

Globetrotter2014 2013.01.23. 10:13:08

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!:

Én renegteg hátszél nélküli embert ismertem, kicsit próbálkozni kell....

Az jogászok döntő többsége nem rendelkezik hátszéllel, mégis elboldogul. Nem tudo éhező jogot végzett emberről , pedig isemrek jópárat. És nem azért amit te itt kitaláltál. Mivel akinek van hátszele annak nem kell hozzá jogi diploma...

A Geológus Vs latin ógögöt ileltően őpedig, tök midnegy minek nézed, ninsc rájuk szükség a reaáélgzdaságban úgyanúgy mehetnek a Mekibe ha nem találnak valami érdekes rétegszakmát. Egyik sem értéksebb vagy produktívabb.

A jogi diploma előnye hogy nagyon szerteágazó alapot ad, olyan ismeretekkel amiről kiindulva könnyen tudsz sokfelé specializálódni. Erre való a szakmai gyakorlat.

Az hogy neked csak az számít hogy valami tárgyat alkoss nem feltételnül irányadó a munkaerőpiacon.

A társadfalmi hasznáosságot ileltően pedig, amellett hogy elég magas fordulatszámon tartja a diákot, nem punnyad be mintha otthon maradt volna. Érdekes látni hogy mit tud művelni az emebrekek jellemével egy szakmunkásképző...

vernarancs 2013.01.23. 10:14:33

@ruskyy: sajnos nincs itnernetem, nem tudok gugliban lakatost keresni :) LOL

shushu2 2013.01.23. 10:24:59

Az erről a témáról a blogszféra és a kommentelők egy része is leragad a múlt század 50-es éveiben, ha a diplomáról van szó. Modern nézetek szerint egy diploma nem azt jelenti, hogy az adott szakmát maradéktalanul ismeri (legyen mérnök vagy bölcsész az illető), hanem, hogy képes és akar új dolgokat megtanulni és milyen az orientálódása. Plusz a tudás önmagában hasznos, a leghasznosabb tőke amivel egy ember rendelkezhet. Az egyetemek nem csak a munkaerő piacra termelnek, hanem a kultúrát őrzik és fejlesztik. (és nem mindenki akar programozó, orvos, vagy víz-gáz szerelő, "sajnos" vannak egyéni érdeklődési körök, amiben az ember megtalálja önmagát, de nem piacképes).

Az akármilyen diploma még mindig az egyik legjobb védekezés a munkanélküliséggel szemben.

MEDVE1978 2013.01.23. 10:25:41

Álmatag egy cikk. Azt hiszem, hogy erre mondják, hogy tipikus köldöknéző értelmiségi hozzáállás.

Valami reális megközelítést kellene alkalmazni és itt a hangsúly a reálison van. Nem pedig az ideálison. Az idealista hozzáállás az EU vállalások (mi történik, ha nem teljesül - miközben egy válság is beköszönt? Semmi) taglalgatása, azon morfondírozással, hogy hogyan is lehet valahogy az egész rendszert EU jogot sértőnek nyilvánítani.

Továbbá az is magas szintű idealizmus, amikor valaki annyit bír reagálni a felsőoktatás gondjainak firtatására, hogy ja kérem csökken a finanszírozás, amit meg kéne oldani, mert a kiművelt emberfő ám a fejlődés kulcsa. Ez olyan, mintha a finanszírozás csökkenése lenne az egyetlen baj a rendszerben, közben azért messze nem így van.

Ha már idealizmusról beszélünk, akkor elmondom, hogy szerintem a legjobb egy integrált (alap-közép-felsőfokú oktatást egyben kezelő) fejlesztési - finanszírozási koncepcióra lenne szükség. Ilyen azért messze nincsen.

Most térjünk rá a realitásra. A realitás az, hogy van egy rosszul működő felsőoktatási szféra, ami nem a gazdaság és a társadalom igényeinek megfelelően képez és ami rosszabb, így közpénzt pazarol.

Ezt a kérdést kell megoldani. Bizony a probléma ott kezdődik, hogy Kiskunröcsöge is kihelyezett szakot akar az X egyetemnek / főiskolának és ehhez fejpénzt az államtól. Persze senki nem menne oda önszántából, ezért a képzés gyatra színvonalú. Gyakorlatilag ez volt az elmúlt évek egyik tendenciája. Erre kell választ találni.
A másik tendencia az, hogy a mérnökök, informatikusok, orvosok nagyon nagy része gondolja úgy, hogy a társadalom által finanszírozott diplomájával szépen elmegy külföldre, mert ott jobb a megélhetés. Amikor ez tényleg beüt egy országban (mint most nálunk), akkor erre is választ kell találni. Mielőtt hápogva közölné valamelyik idealista, hogy erre az a válasz, hogy legyenek megfelelő orvosi, mérnöki, informatikusi bérek, mint nyugaton, akkor azt kell mondanom, hogy ez nem azonnali válasz, így alkalmatlan.

Egy döntéshozónak nem lehet azt mondani, hogy ja, nem megyek külföldre, ha itt a dupláját, tripláját kereshetem. Erre nincs forrás és nem is lesz, sőt az államnak egy részére még ráhatása sincsen.

Az is reális kérdés, hogy Kovács Izaura, bejutva a felsőoktatásba, kb.10% eséllyel kommunikációs akar lenni, mert úgy gondolja, hogy az mennyire izgi és lehetek a TV-ben, 10%-ban jogász, mert az ügyvédek milliókat visznek haza, 10%-ban pedig közgazdász, mert a cégvezetők, bankárok milyen gazdagok. Holott ezeken a területeken a valóságban óriási munkaerőpiaci túlkínálat van. Erre is reális választ kell találni.

Pempős Pista, a lokális világsztár (törölt) 2013.01.23. 10:28:14

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: na azért a természettudományos végzettségek sem egyenértékűek, nem is egyforma nehézségűek a szakok, egy biológus-ökológus irányvonal vagy geográfus nem vethető össze egy kemény fizikus vagy vegyész szakkal

ugyanakkor több vegyész, vegyészmérnök ismerősömet egyszerűen technikusi munkakörökbe és bérrel alkalmaznak, ez van, erre van igény a cégeknél

egy biológus-ökológus is természettudományos végzettség, mégsem ér semmit a munkaerőpiacon, kutatni mehet, ha van csókja, protekciója, hátszele, amúgy elég limitáltak a lehetőségei

ahogy a geográfus szak is ilyen... több geográfus ismerősöm is vidéki önkormányzatnál helyezkedett el mind ügyintéző, nem kapkodtak utána a munkaerőpiacon, de még ennek a munkának is örültek

ugyanígy a mérnökök ajnározása is kissé visszás számomra, mert ismerek kertész és agrármérnököket, akik szintén nem a szakmájukban dolgoznak, sőt, még csak nem is diplomás munkakörben

informatikus srácot is tudok, aki munkanélküli és esélye sincs állást találni, mert saját bevallása szerint teljesen más a piac igénye, mint amihez ért

azt kellene belátni, hogy sok múlik az egyénen is, nem lehet elkenni a felelősségét, mit választ, mire hajlandó költeni (tandíjra a legutolsó esetben költ a magyar család), valamint nem hiszem, hogy a magyar adófizetők pénzén kellene képezni a svéd kórházaknak az orvosokat... tandíj kell, kőkeményen minden szakon, mert a röghöz kötés uniós jogba ütközhet, márpedig az luxus, hogy a a külföldnek képezzenek munkaerőt állami pénzen

az egy ordas nagy hazugság, hogy nyugaton, a fejlett országokban mindenki mérnöknek meg természettudósnak tanul

angol nyelvterületen van tapasztalatom: ott is rengeteg a szociológia, archeológia, töri, angol (ami ott pont annyit ér, mint itthon a magyar szak), pszichológia, szociális munkás, menedzsment és a nemzetközi kapcsolatoknak megfelelő lófaszt hallgató egyetemista

ezért is kell nekik nekik a külföldi műszaki végzettségű munkaerő, mert a gazdag országokban sem akar mindenki mérnök lenni, sőt, a többség nem

szakmunkásnak meg tényleg csak azok mennek ma, akik már az andragógia szakhoz is hülyék, sőt, még azoknak egy része is inkább kimegy Angliába takarítani érettségi után, nem tanul szakmát, mert úgyis megkeresi az angol minimálbért, ami messze több, mint amire itthon számíthatnak akár szakmunkásként is
akkor minek neki a szakma?
a szakmunkásképzőkbe jó szívvel egy szülő se adja be a gyerekét, annyira lezüllöttek, nevelési, tanulási problémákkal küzdő gyerekek megőrzőiként működnek

nincs1itt 2013.01.23. 10:29:22

@ruskyy: Tényleg??? Na ne mond! Annyira jó, hogy a témához nem volt értelmes hozzászólásod, de legalább megtudhatta ország, világ, hogy baromira értesz a tercierekhez... Gondolom a primer az kommunikáció és ruhatár szervező szak, secunder pedig a bölcsész különböző válfajai. Jó ezt megtudni, már érdemes volt felkelnem!

2013.01.23. 10:31:34

@vernarancs: LOL, te is csak kirakatbol lattal proginfo szakot. ajanlok egy bme vik-et, bar nem muszaj rogton azt elovenni, felolem mehetsz a szegedi info karra is. ha megvan a proginfo bsc+msc, akkor szolj! :D

NA YA! 2013.01.23. 10:34:48

A röghöz kötésről annyit, hogy (csak) ez senkit ne tartson vissza a tovább tanulástól, ma, vagy holnap egy másik kormány/vagy az EU, eltörli/törvénytelenné nyilvánítja majd ezt! A röghöz kötés helyett talán jobb lenne mondjuk azzal próbálkozni a kormánynak, hogy Kedves Diák, válaszd az orvosi/műszaki/stb. szakokat, mert az állam mindent meg fog tenni azért, hogy emberi módon és emberi fizetésekért elhelyezkedhess majd Magyarországon. Például így fejlesztem majd az egészségügyet, úgy stimulálom az ipari termelést stb. De ez a stílus most sajnos nem preferált.:x

nincs1itt 2013.01.23. 10:35:33

@Pempős Pista, a lokális világsztár: Na végre!! Megragadtad a lényeget!
A magyar "gazdaság" a szakembereket sem tudja felszívni, mivel a gazdaság mint olyan, nem létezik Mo.-n!! Csak az iparnak sikerült 7% körül visszaesnie, a minimális, statisztikai hibahatárnál is gyengébb növekedési prognózisból (0.4%) sikerült visszaesésbe fordulni. A mezőgazdaság, gyakorlatilag vegetál, importra szorul az ország alapvető terményekből, ezek után a feldolgozó ipar is halott. Van még kérdés, hogy mi a bánatot lehet kezdeni, egy rakás - működő gazdaság esetében is - felesleges diplomással?? Erről természetesen nem a diákok és végzettek tehetnek!!

MEDVE1978 2013.01.23. 10:36:41

Az idealista megoldás egyértelműen az integrált koncepció, az érdem szerinti és szociális ösztöndíjazás, valamint a tandíj lenne.
A probléma, hogy utóbbit politikai okokból Orbanescu nem vállalja, az előbbihez pedig sem elég bátorság, sem elég ész nincsen kormányzati körökben.

A realista megoldás az egyes kérdésekre:
1. Az irtó sok kihelyezett szakot meg kell szüntetni. Egyszerűen nem gazdaságosak. Erre sok eszköz van, a fejpénz csökkentés vagy minimális üzemméret előírása csak egy.
2. A slágerszakokat (ahol azt képzelik a hallgatók, hogy ebből majd milyen jól fognak megélni) tandíjasítani kell. Évente kell felülvizsgálni, hogy a piaci trendek hogyan változnak és aszerint módosítani a költségtérítéses diákok arányát.
3. A brain drain kérdése. Ez a kérdés mindig is jelen volt, de 2010-ig kismértékű volt a hazánkból kifelé menő munkaerőáramlás. Azóta viszont leginkább azok mennek el, akikre itthon is szüksége lenne a gazdaságnak. Ezt a folyamatot lassítani vagy megállítani kell. A társadalomnak nyilván semmi haszna abból, ha egy fiatal rezidens Nagy-Britanniában az ötszörösét keresi és az oktatási rendszer ráköltött 10 millió forintot. Egyébként a 10 milliót valószínűleg két-három év alatt, a nyugati országban kapott fizetéséből vissza is tudja fizetni. Így - amellett, hogy a társadalom még mindig rosszabbul jár - legalább a források visszaáramolhatnak az állami rendszerbe.
Gyakorlatilag erre a célra nagyon jó megoldás egy hallgatói szerződés (a napokban lehetett olvasni az indexen egy cikket, az angolok is hasonló rendszerben nyomják).

Pempős Pista, a lokális világsztár (törölt) 2013.01.23. 10:37:22

@coni: Magyarországon van egy elveszett generáció, akikből nem lehet munkavállalót faragni
mert nem hajlandók, nem is képesek tanulni, fejlődni

az átlagnál picit intelligensebb emberből is lehetne jó szakmunkás, csak ma ők mennek a kamu szakokra, mert otthonról is elvárás, hogy mindegy milyen, csak legyen egy diploma a kezében
ráadásul a szakmunkás képzést úgy alakítják át, hogy onnan kitörni nem lehet
3 év, szinte nulla idegen nyelv és közismereti tantárgy, ha később kedvet kapna egy főiskolához, onnan esélytelen lesz, akkora hátrányt szed össze

arról nem beszélve, hogy a szülővárosomban van pár szakiskola, szakközépiskola
olyan arcok járnak oda, akik közé nem engedném a gyerekemet, mert ott aztán nem a tanulás, fejlődés a sikk, hanem a füvezés, lógás, deviancia

pont hogy a kicsit is értelmeseknek (is) kellene szakmunkásnak menni, hogy ha kihívok egy kárpitost, akkor ki tudja számolni egy ülőgarnitúra áthúzásának anyagszükségletét, ne csak a feje búbját vakargassa, hogy hogyan is kell felületet számítani...
vagy egy asztalosnak egy évig kellett könyörögni, hogy most már fejezze be a bútort, amit félkészen leszállított...

persze mind okosba' számla nélkül akarta, ennyit már megtanultak, a szakmát meg nem sikerült

2013.01.23. 10:38:41

@nincs_itt: nem volt ertelmes hozzaszolasom? oke :)

na mara teljesitve az ertelmi fogyatekosokkal folytatott "eszmecsere" kvotam, ugyhogy elbucsuzom. :)

Pempős Pista, a lokális világsztár (törölt) 2013.01.23. 10:41:26

@NA YA!: Aha, ahogy azt Móricka elképzeli.

Méghogy az állam biztosítson mindenkinek munkát? Ezt már kitalálta egy szakállas bácsi, Marxnak hívták.

A röghöz kötés tényleg nem megoldás, mert az uniós jog nem fogja engedni, ezért kell keményen tandíjat fizettetni mindenkivel, diákhitelt adni, de visszafizettetni minden fillért. Elvégre a tanulás befektetés a saját jövődbe. Más befektetéseidet sem az állam pénzéből csinálod, a tanulás is a hallgató és családja érdeke elsősorban.

nincs1itt 2013.01.23. 10:42:32

@ruskyy: Majd legközelebb telepíts ékezetes billentyűzetet is a gépedre msc-bsc informatikusok gyöngye! Örültünk, hogy emelted a nap fényét, remélem 3D-ben nyomtatod az ebédedet! Meg a fűtésedet is blúcuccon oldod meg!!
Csókoll a fogyattékos vasas!

Aureliano Buendía ezredes 2013.01.23. 10:49:41

@Vittore.: Ezt nem értem én se. Kimegyek, baszok visszafizetni a képzési költségemet. ÉS?! Pert indít ellenem az állam Angliában, USA-ban? Röhej, nincs olyan bíróság a világon, amelyik ne kapna röhögőgörcsöt egy ilyen hallgatói szerződéstől.

MEDVE1978 2013.01.23. 10:53:31

@Aureliano Buendía ezredes: Egyszerűen bele kellene írni a hallgatói szerződésbe, hogy a hallgató beleegyezik, hogy külföldön tartózkodás és nem fizetés esetében az adatok harmadik félnek kiadhatók adósságbehajtás céljából. Aztán eladni valamelyik behajtónak. A többség fizetne szépen, mint a katonatiszt. Simán.

Aureliano Buendía ezredes 2013.01.23. 10:55:53

@MEDVE1978: Azt is meg lehet támadni bíróságon.

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2013.01.23. 10:57:48

@MEDVE1978: A személyes és különösen védett adatkezelési engedély automatikusan elévül 3 hónap után...

MEDVE1978 2013.01.23. 10:58:33

@Aureliano Buendía ezredes: És? Veszítene simán. Ez gyakorlatilag egy tanulmányi szerződés a magyar állam és a delikvens között, egyértelmű feltételekkel és következményekkel. Az USA-ban a katonaság játssza ugyanezt pepitában: legyél katona, cserébe fizetjük az oktatásodat. Szerinted ott a bírósági gyakorlat az, hogy utána ezeket a szerződéseket semmisnek nyilvánítják?

nincs1itt 2013.01.23. 10:59:41

@MEDVE1978: Az okot kellene megszüntetni, nem a következményt szankcionálni! Vagyis a kivándorlást kellene megakadályozni az otthoni gazdaság beindításával, munkahelyek teremtésével, bla, bla, bla
Amikor otthon a kezdő mérnök, alig keres pénzt az élete elindításához meg végképp nem elég, akkor csodálkozik a sok "okos", hogy elmegy nyugatra, mert ott a keresete elég a normális élethez??

NA YA! 2013.01.23. 11:00:04

@Pempős Pista, a lokális világsztár:
Szövegértési gondjaid vannak! Fordulj kezelőorvosodhoz, agysebészedhez!:x

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2013.01.23. 11:01:29

@Pempős Pista, a lokális világsztár: Ezek általános iskolai tananyagok lennének!

De az iskolai oktatás gyakorlatilag egyenlő a nullával... terrordiktatórikus előadás típusú van, és nem tanártól eldifferenciált...

Így az oktatás harmatgyenge, gyakorlatilag fölösleges, mert írni-olvasni és számolni ... magától is megtanulna a gyermek puszta kíváncsiságból...

MEDVE1978 2013.01.23. 11:01:58

@Con Storm: Nem vagyok jogász, de lefogadom, hogy van rá jogi megoldás (EU konform).

MEDVE1978 2013.01.23. 11:04:07

@nincs_itt: Ez nem azonnali megoldás. Én is tudok szép verseket írni, amiben szép és gazdag Magyarországról álmodozok.
Bármikor aláírom, hogy az okot kellene megszüntetni, de az egy több évtizedes folyamat. Baj most van, megoldás is most kell.

nincs1itt 2013.01.23. 11:06:36

@MEDVE1978: Tudom! de a megoldás is több évet igényel, de legalább körvonalazódni látnánk, hogy merre is az előre!! Mert jelenleg azt látom, hogy Mo.-on csak a demagógia és a populista marhaságok vannak felszínen.

Aureliano Buendía ezredes 2013.01.23. 11:06:44

@MEDVE1978: Ez nem tanulmányi szerződés. Egy állam nem szankcionálhatja, hogy valaki elhagyja az országot. Ha úgy tetszik, ez egy szerződésből szőtt új Vasfüggöny.

vernarancs 2013.01.23. 11:07:28

@ruskyy: LOL. nekem nincs ra szuksegem. tobbre megyek a tapasztalatommal, hidd el. mar gimnazista koromban is bejartam foiskolas haverok helyett vizsgazni programozasbol. nem esek hasra attol amit a felsooktatasban eloadnak a legtobb szakon. az ELTE progmat talan kivetel ezalol. apropo melyik egyetemen lehet Oracle OCM vagy Cisco CCNP kepesitest szerezni? :D Szoljal ha megtalaltad googliban.

MEDVE1978 2013.01.23. 11:10:02

@nincs_itt: Egy azonnali megoldás sohasem telik évekbe (lásd mondjuk a Bokros csomagot vagy ellenkező előjellel Medgyessy osztogatását).

A felsőoktatási reform, ahogy mondjuk az egészségügyi reform is már vagy 20 éve készült és a helyzet egyre szarabb lett. Bármennyire is rühellem Orbánékat, ez egy szükséges lépés volt.

Továbbá elvárhatod egy kormánytól, hogy jó irányba vigye az országot. Erről 4 évente dönthetsz is. Én ezt tettem, nem a mostaniakra szavaztam.

MEDVE1978 2013.01.23. 11:15:12

@Aureliano Buendía ezredes:

Jajj, már megint a szabad munkaerő-áramlási tévképzet!!!!!

Annyit megy külföldre dolgozni az is, aki aláírta a hallgatói szerződést, amennyit akar. Csak vissza kell fizetnie az oktatásának költségeit.

Ha tanulmányi szerződést kötsz egy munkáltatóval, ő sem azt köti ki, hogy te nem mehetsz máshoz dolgozni, hanem azt, hogy vissza kell fizetned az oktatásod költségeit, ha így teszel.

nincs1itt 2013.01.23. 11:18:10

@MEDVE1978: Bocsánat, azonnali megoldás, olyasmire, mint az évekig folyó képzés átalakítás nem létezik, szerintem. A Bokros-csomag is éves szinten éreztette a hatását, persze később is.
Sajnos 4 évente Te semmiről nem dönthetsz, ugyanis akárkit is szavazol hatalomba, gyakorlatilag, azt csinál amit csak akar! Ha xarul teszi a dolgát, az első perctől, akkor is 4 éve van a hülyeségre, aminek a hatásai további évekig megmaradnak!

Aureliano Buendía ezredes 2013.01.23. 11:22:19

@MEDVE1978: Olyannyira tévképzet, hogy már az EU is vizsgálja:
hvg.hu/vilag/20121123_roghozkozes_eu_pilot_eljaras

A munkavállalóval kötött szerződés pedig egészen más, mert ott nem diszkriminálnak. Akárhova mész, vissza kell fizetned. Az állammal kötött hallgatói szerződés viszont csak akkor szankcionál, ha külföldre mész (tehát előnybe hozza a magyar munkáltatókat más EU-s munkáltatókkal szemben).

MEDVE1978 2013.01.23. 11:24:09

@nincs_itt: Szerinted mit kellene csinálni?
Én úgy látom, hogy további egyeztetéseknek kevés értelme van.
Ott a kormány álláspontja. Eléggé elképzelték már mit szeretnének. Ahogy írtam, tandíj politikai okokból nem lesz, átfogó koncepció pedig a részérdekek összecsapása, illetve az agyak hiánya miatt nem.
Tehát viszonylag kicsi a mozgástere.

Ott van a hallgatók álláspontja, ami nagyjából egyszerűen leírható úgy, hogy minden maradjon a régiben - a hallgatók terhelése szempontjából, illetve az általam említett azonnal megoldandó kérdések ne legyenek megváltoztatva.

Ez a kettő összeegyeztethetetlen. A kormány mostani célja a tárgyalásokkal is a hallgatók megosztása, altatása.

A választás tehát egyszerű: egy rossz és részben kártékony, részben valamit talán megoldó reform vagy egyáltalán semmilyen reform.
Én azt mondom, hogy még mindig jobb az első.

NA YA! 2013.01.23. 11:27:33

@MEDVE1978: "Annyit megy külföldre dolgozni az is, aki aláírta a hallgatói szerződést, amennyit akar. Csak vissza kell fizetnie az oktatásának költségeit."

De ha ő a nyugdíj előtti pár évét akarja itthon, munkával tölteni?
Hogy fizetteted vissza külföldön élőtől, ha uniós jogba ütközik a eleve a HSZ.?
Ha nem fizet, elveszed apuci/nagymama stb. házát, esetleg kitagadod a ner-ből?
Rá küldöd, mondjuk Norvégiába a tek-et?.....
Szal nem látni a vht-t!:x

nincs1itt 2013.01.23. 11:32:53

@MEDVE1978:"A választás tehát egyszerű: egy rossz és részben kártékony, részben valamit talán megoldó reform"
Kicsit nehezen döntök a sz@r és a f@s között, ha le kell nyelnem. De kezdjünk végre valamit ezzel a xarkupaccal...

MEDVE1978 2013.01.23. 11:36:56

@Aureliano Buendía ezredes:
1. Nincs vége a pilot eljárásnak.
2. Ha elmarasztaló az eredmény, bőven lehet az a vége, hogy jogi kiskaput talál a magyar kormány.
3. Az eljárást a magyar kormány elhúzhatja vagy kötelességszegésbe léphet. Mindkét esetben évek telnek el addig, amíg a hercehurca véget ér.

Egyébként érdekes erről az oldalról megfogni a dolgot, így még nem gondoltam az egészre.

Globetrotter2014 2013.01.23. 11:42:35

@ruskyy: nem erről szól a szakmunkásképző. Nerm vállalkozókat és nem vezetőket képeznek.

Elfekvő.

Ezt jó lenne besimerni mielőtt az alibi szakokról amúgy korrekt képességű, de legalább többre vágyó embreket a vesztőhelyre küldik.

@MEDVE1978: igen találjuk ki jó magyar módon okosba ügyesbe. A Hoffman féle intézkedések között akad pár gyönygszem de asszem ez az ami mindent felül múlt. Ostoba és rosszindulató, egyszerre demagóg és ignoráns.

Pedig hányan gonodlták hogy a Magyar Bálinti (egyébbként jóindulató, csak rosszul kivitelzett) refomtrokat alul lehet múlni, most megmutatják hogy lehet eleve rossz cáélokat kitűzni és azt gyengén kivitelezni.

A legnagyobb janom igaán az hogy a reményt sem látom arra hogy itt az eredeti 2010-es vűálasztói elvárásokat és reményeket megüsse a kormányzat.

campobaszo 2013.01.23. 11:42:49

@Con Storm: Belinkelted a Tárki dokumentumát,ami pont az ellenkezőjét bizonyítja annak,amit hazudni próbáltál.Ez is mutatja,hogy az oktatás reformjára van szükség,több diplomásra,kevesebb funkcionális analfabétára!

MEDVE1978 2013.01.23. 11:42:58

@NA YA!:

"De ha ő a nyugdíj előtti pár évét akarja itthon, munkával tölteni?"
Ez van. Mindenkin azt lehet számon kérni, amit közvetlenül utána tud nyújtani. A tanulmányi szerződés esetében sem mondhatod azt a munkahelyednek, hogy majd 20 év múlva visszajössz és ledolgozod...

"Hogy fizetteted vissza külföldön élőtől, ha uniós jogba ütközik a eleve a HSZ.?"
Akkor nyilvánvalóan sehogy. De jelenleg ezt senki és semmi nem mondja ki.

"Ha nem fizet, elveszed apuci/nagymama stb. házát, esetleg kitagadod a ner-ből?"
Mármint mikor nem fizet? Ha igazoltan munkanélküli, akkor ne fizessen, viszont arra az időre csökkenjen a kötelezettsége. Ha külföldön nem fizet, inkasszálják meg a számláját. Ez technika, nem hiszem, hogy egy-két képzettebb jogász ne találná meg az utat.

"Rá küldöd, mondjuk Norvégiába a tek-et?....." Elég egy adósságbehajtó is, ahogy korábban írtam.

MEDVE1978 2013.01.23. 11:49:05

Mennyivel egyszerűbb lenne ez tandíjjal:

1. Mindenki tandíjat fizet.
2. Diákhitelt vehet fel egy állami banktól.
3. Ha állami intézményben helyezkedik el, az állam átvállalja a diákhitelt, ha magánban ott az állam támogatja az alkalmazását, a cég visszafizeti a diákhitelt (diákhitel leírható az adóból mondjuk).
4. Ha külföldre megy, akkor egyszerűen a bank hajtaná be rajta.

konrada 2013.01.23. 12:04:10

A 30% is sok, de ha olyanokat is diplomásoknak tekintenek, akik valamely olyan szakmát tanultak, amihez itt eddig nem kellett, de pl. az USA-ban úgy kezelik (kis túlzással: ott tényleg van büfé-szak;), hát legyen.

De azért szvsz. túlzás az, hogy egy 115 ezres korosztályból 50 ezres ingyenes nappalival, meg a fizetős és levelezőssel együtt 70 ezer legyen diplomás, mert ez nem 30%, hanem inkább 60-70%.

Ez meg 2 okból is sokk:
1. Kizárt, hogy egy korosztályban ennyi, a felsőfoknak megfelelő intelegeciájú egyede legyen,
2. Ha ilyen sok közöttük a magasan kvalifikált munkaerő, ki fogja elvégezni azt a munkát, amihez nem kell a végzettség?

Nem véletlen az ajánlásban is a 30%, mert már abban is benne van az adatmanipulátor szellemi segédmunkás, de a CNC-s esztergályos is. A maradék 40%-nyi egyszerűen olyan felesleg, akik örülhetnek annak, ha egy olyan állást kap egy irodában, melyben számlákat fűzhet le, mert egyébként vagy bécsben főzi a kávét jó pénzért, vagy itt kevésért.

NA YA! 2013.01.23. 12:07:23

@MEDVE1978:
Szal a gond az, hogy a kormány szintjén is az az ötletelés megy, amit te itt művelsz! Közben meg itt a jelentkezési határidő! Hiába megy a trükközés, a társadalmi egyeztetés hiányzik, meg a fokozatos bevezetés, ami nem 1-2 hetet jelent!:x

konrada 2013.01.23. 12:14:14

@Aureliano Buendía ezredes:
Az egyik telefontársaságnál ki van írva, hogy 0 Ft az a teló, mely tetszik.

Ha már úgy is tiltakoztok, hogy ne kelljen a rátok költött oktatási költséget visszafizetni, nem tennétek bele ezt a telót is?

Mert 0 Ft-ért holt jó az ár, csak az a baj, hogy az előfizetési díjjal röghöz kötnének, az meg nem jó.

Előre is köszönöm!

átlátó 2013.01.23. 12:20:21

Engem nem érdekel semmi, de ha a bádogos kiszáll és közben beszélgetek vele, nekem tudnia kell a bádog anyagösszetételét, mert különben ütök...

VoluntartistA 2013.01.23. 12:24:55

@Con Storm:
Mivel az Ön írásának stílusa és színvonala az átlagtól eltért, megnéztem az ajánlott honlapot is, mert kíváncsi voltam, hogy trollkodik-e vagy valóban "más". Kár volt megnéznem. Forduljon orvoshoz. Van remény, de addig ne írjon, hanem pihenjen.

is 2013.01.23. 12:30:32

A felsőfokú képzés, meg a diploma az kettő. Felsőfokú OKJ-s tanfolyamokkal kell elérni a 40%-ot, nem egyetemi diplomákkal. A diplomások aránya maradhat nyugodtan 20%. Illetve ha a németekenek képezzük a diákokat, akkor meg fizessék ők.

galileo dr. 2013.01.23. 12:50:38

@nincs_itt:
Hu de kibaszott durva kisebbségi komplexusod van a szakmunkásod miatt. Javaslom menj el valami pszichológushoz.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.23. 12:52:11

az euban kevés, nálunk sok a diplomás (a kormány szerint).

Nincs ebben semmi ellentmondás.

Szerintük.

nincs1itt 2013.01.23. 12:58:11

@galileo dr.: Drááága doktor Úr! elemezzen már meg, alaposan ám!
Gondolom, a szakmunkás az alantas faj lehet, bár nem tartozom közéjük a végzettségemet tekintve, de le sem nézem őket! Ha kicsit megtanulna olvasni, a doktor úr, akkor kivehette volna szavaimból, hogy én a szakmunkást éppen annyira becsülöm, amennyit ér! A diplomást szintén. De ha magácskának a szakmunkás a gépész-márnök, akkor tényleg szakmunkás vagyok. És büszke erre!

lüke 2013.01.23. 12:59:50

nem a diplomás sok ,
a diploma gyár sok ,
ezért a minöség inszufficiens

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2013.01.23. 13:01:41

@MEDVE1978: Nem a kormány álláspontja!

Az oktatás rendbetétele az IMF állás pontja...

Ez a tárgyalási alap...

tede 2013.01.23. 13:03:10

Sok a diplomás, de legtöbbje nem ért semmihez, mondjuk innen kerülnek ki leginkább a politikusok, de azért ez mégsem egy jó dolog.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2013.01.23. 13:05:06

Normális országokban növelik az oktatásra költött pénzt. Nálunk meg kivonják a zsét és inkább stadionokat épít cölöpteknős. Hát belé is kár volt a diploma... :(

galileo dr. 2013.01.23. 13:06:22

@nincs_itt:
Nem vagyok doktor, és nem nézem le a szakmunkásokat, de ha valaki úton út félen azt keresi hogy ki mikor nézi le a szakmunkást és agresszívan reagál minden ilyen általa vélt sérelemre azt bizony kisebbségi komplexusnak hívják.
Ha nem ez a problémád akkor viszont olvass vissza és meglátod hogy senki nem alázta az általad védett szakmunkásokat, de tény hogy diplomásokra nagyobb szükség van mindig. Nem igaz az hogy szakmunkásból hiány lenne, semmilyen téren. De ha hiány is lenne egy szakmát sokkal könnyebb kitanulni mint egy diplomát megszerezni (hiába mondod hogy büfészak meg hasonlók, bölcsészekkel nem foglalkozok diploma terén csak reál tudományokkal), ergó ha egyszer igazi hiány lesz belőlük és felmegy a fizetésük akkor az emberek ki fogják tölteni a helyeket gond nélkül.
Arról nem beszélve hogy olyan példákkal jössz hogy "a HR-es nem tudja kicserélni a fénymásolóban a papírt rögtön hív egy szakembert" hát ilyen faszságot is rég hallottam :D

galileo dr. 2013.01.23. 13:12:09

@Salemi boszorkány:
Az informatikus nem számítógépeket szerel, az valami OKJ-s rendszergazda vagy valami olyasmi lehet.
Ha nem hiszed hogy hiányszakma menj fel egy álláskereső oldalra és nézd meg hány szoftverfejlesztő álláshirdetés van.

Zka77 2013.01.23. 13:16:22

@Con Storm: te mit szívtál bazmeg? A közszférában a politikusok és egyéb nagy fejesek kivételével szinte mindenki 100-200 bruttó között keres, ami mocsadék kevés. Főleg ahhoz képest, hogy egy valóban értelmes, használható diplomával vagy tudással rendelkező ember versenyszférában nagyobb cégeknél simán megkap 300-600 bruttót és akkor az még a beosztotti szint.

nincs1itt 2013.01.23. 13:28:38

@galileo dr.: Gondolom nem igazán érted a szöveget amit olvasol! Nem a szakmunkásokat védem, a diplomásokkal szemben! Hanem azt a mentalitást támadom, amikor egy pl. számítógépes szakember, minden egyebet lenéz, feleslegesnek titulál. Ahogy Te is tetted, ezzel a hozzászólásoddal.
Kitanulni egy szakmát könnyebb, mint diplomát szerezni??? Miről beszélsz?? Ja, ha neked a szakképzés 3-4 éve elég a szakma ismeretéhez, akkor valóban segéd fogalmad sincs a valóságról!
De nem baj! Diplomád van, tehát mindenkinek kuss, akinek nem ugyanolyan mint a tiéd! Mert Te aztán a mindent jobban tudás egyetemén, a kiafaszagyerek szakon szerezted!
Elárulod, hogy milyen szakmából nincs hiány??? Szerinted az informatikusból miért van sok állás hirdetés?? A sok alkalmatlan diplomás miatt, akik ilyen-olyan sufni főiskolán megszerezték az informatikusi oklevelet, majd amikor tudni is kellene valamit, csak pislognak. A diploma-gyárakkal van a baj, és a szakmunkás képzéssel sem kisebb! De hallgatlak, hegesztőből van-e elég?? Minősített, röntgenre és UH-ra is dolgozni képesről beszélj!

MEDVE1978 2013.01.23. 13:30:06

@NA YA!: Mindig ez a társadalmi egyeztetéses cucc. Ahogy írtam, itt annyira különbözőek az álláspontok, hogy nem nagyon van értelme egyeztetni.
A kormány is csak azért egyeztet, hogy megossza a diákokat és húzza az időt.

Szar az új index dizájn 2013.01.23. 13:30:16

@doggfather: azért keresnek már lassan többet a szakmunkások nyugaton mint a diplomások? :D

nemecsekerno_007 2013.01.23. 13:48:07

Nem lehet kiemelni az felsőoktatást az oktatás/szakképzés egészéből. Ezt tudnia kéne a hallgatóknak is.
Amiről itt beszélsz - vagyis "költsünk többet a felsőoktatásra - csupán ezt a meglévő rendszert konzerválná. Közpénzből finanszírozott diplomagyárak, diplomások elvándorlása, minőség romlás etc...
Erre én nem adnék pénzt. Attól félek, hogy most már a hallgatók is elkezdték tolni a nettó faszságokat, ahogy azt a kormány teszi. Ebből semmi jó nem szokott kisülni.

vernarancs 2013.01.23. 14:01:34

@nincs_itt: BKV ellenorbol nincs hiany az fix!

kanálwarrior 2013.01.23. 14:03:05

@vernarancs: Itt bizony csatlakoznom kell valamelyik előttem szólóhoz: nem a képzés hanem az alapanyag a hibás. Nem rég volt "szerencsém" beszélni egy jómunkásemberrel, aki kifejtette hogy azért jó villanyszerelőnek lenni, mert egy csomó rézdrótot el lehet lopni. Meg azt is mondta hogy utálja büdös cigányokat mert azok lopnak. Most azt ne mondd nekem hogy a gyakorlati képzés hiánya miatt van hogy ez az ember tökéletesen alkalmatlan a munkájára.

kanálwarrior 2013.01.23. 14:10:12

@Szar az új index dizájn: Erre majd valami forrást adjál már ha ráérsz. Diplomával az adózás utáni havi 1 millió az külföldön teljesen reális.

kanálwarrior 2013.01.23. 14:14:08

@nincs_itt: Aki tudja mi az az UH az nem hegesztőként fog dolgozni. Amit írsz az teljesen reális probléma, de sajnos az az oka hogy hegesztőnek csak olyan mérhetetlenül hü... nem nagyon okos emberek mennek akiket szinte lehetetlen beidomítani még arra is hogy ne lopják el a műszereket ha nem muszáj.

nincs1itt 2013.01.23. 14:17:24

@kanálwarrior: Sajnos, van igazságod, de nekem azért jobb tapasztalataim vannak a hegesztőkkel, nem is kicsivel jobbak! Magyar szakmunkások a nagy EU-ban... Nem csak, hogy tudják mi az az UH, de olyan munkát végeznek, hogy megfelel még a röntgennel is! Nem lopnak, mert meg vannak fizetve, nem is akárhogy. Sajnos az is előfordul, amit írsz, de egyre ritkább!

tede 2013.01.23. 14:18:18

@kanálwarrior: azért le kéne higgadni, nyugaton sem számít rossznak egy magyar pénzben 6-800 ezres állás. Még diplomával sem.

A lényeges különbség az adózás, mert bár a magyar 16% szja nem számít rossznak, de a rengeteg járulékkal együtt már bitang magas a teljes elvonás, főleg ha a nyugati elvonásokkal hasonlítjuk össze, mert ott ha van is progresszív adózás, akkor sem ennek a fizetési sávnak, hanem jóval magasabban (de nem kell messze menni lásd pl szlovák progresszív adó, ami 3 ezer párszáz eur-nál lép be)

Unom már a sok nyugati megmondó embert, hogy micsoda pénzeket lehet ott keresni. Persze, spéci tudással, szorgalommal, szerencsével stb, de nem általánosan, mikor kimegy a baromarcű magyar, aztán azt hiszi, hogy milliót fog keresni, mert hát azt mondták neki, aztán csak néz, hogy de nem

kanálwarrior 2013.01.23. 14:24:56

@vernarancs: "Oracle OCM vagy Cisco CCNP kepesitest szerezni?"

Amikről most beszélünk azok az IT szakmunkásai. Igen, az egyetemen nem ilyen embereket képeznek, de szerintem ez így van jól.

vernarancs 2013.01.23. 14:53:47

@kanálwarrior: en nem allitottam, hogy a kepzes a hibas. Annyiban lehet max hibas, hogy nem szurik meg rendesen a hallgatokat. Ezert van tele a piac hasznalhatatlan informatikusokkal.

Azert mondjuk aki tisztessegesen vegig csinal egy ELTE progmatot vagy egy BME-t es mellette komolyan foglalkozik fejlesztessel az mar nem szakmunkaskent lep ki az utcara. Csak ezekbol van keves.

Állítsuk meg a ......... 2013.01.23. 15:31:55

@galileo dr.:

"Az informatikus nem számítógépeket szerel, az valami OKJ-s rendszergazda vagy valami olyasmi lehet.
Ha nem hiszed hogy hiányszakma menj fel egy álláskereső oldalra és nézd meg hány szoftverfejlesztő álláshirdetés van."

Mindegyiknek informatikus diplomája, héhánynak progmatek diplomája van.
Nem alkalmaznak, csak diplomásokat.

Helyben minden egységnél van 1-2 renszergazda nálunk, de ennek a külsős cégnek is van egy telephelye nálunk, közöttük van szoftver és hardver támogatás, meg a fene tudja.
Nem igazán foglalkozom velük.

sanyix 2013.01.23. 15:36:29

@tede: ja csak néz hogy nem milliókat, de még így is többszörösét keresi mint otthon...

NA YA! 2013.01.23. 15:47:34

A következő az lesz, hogy felgyúccsák a rejsztágot!;)

tede 2013.01.23. 16:08:37

@sanyix: már aki

akinek normális diplomája és tudása van, meg hozzá szorgalmas is, az itthon is könnyen elérhet 800 körüli fizetést

én csak azt unom, hogy mennyi buta embert megvezetnek ezzel a nyugaton mennyit lehet keresni dumával

persze, hogy jobbak a fizetések, de amint arról van szó, hogy akkor éljünk ott a családdal, máris eltűnik az előny nagy része

Munkásszálló vagy egy kibérelt pár négyzetméteres lukban eltengődve, jó, hogy több marad

Van ismerősöm, aki 100 ezer EUR felett keres, de azt mondja, hogy nem tud olyan életszínvonalat fenntartani, mint a durván fele-kétharmada magyar bérből. A legdrágább nyilván a lakhatás, ami mondjuk egy 6 fős családnál nagyon drága tud lenni, ha picit is igényesebbek.

A végén nagyon sokan hazajönnek, mert ok, jól keres, meg tesz félre, amig nem kell komolyabban megalapoznia az életét, aztán, ha család meg gyerek jön a képbe, akkor mindjárt kiderül, hogy nyugaton is nagyon sokat kell dolgozni egy magyarhoz hasonló életszínvonalért.

sanyix 2013.01.23. 16:21:52

@tede: "akinek normális diplomája és tudása van, meg hozzá szorgalmas is, az itthon is könnyen elérhet 800 körüli fizetést"

külföldön meg ezek nélkül is ;)
Ezekkel meg dupláját.

Nem kell rizsázni, családdal is jobban lehet élni. Az kamu hogy drágább külföldön minden, mert nem az, sőt sokminden olcsóbb. Ami a drága az a lakás, de az sem annyival hogy ne érje meg bőven.

Akik hazajönnek azért jönnek mert nem megy a nyelv/ családi okok/honvágy.

tede 2013.01.23. 16:35:03

persze, persze

800 körüli fizetések csak úgy röpködnek, meg a duplája is a diplomásnak

legalább jól megnevettettél, más értelme nem volt a hozzászólásodnak

galileo dr. 2013.01.23. 16:57:03

@tede:
Egész blog van arra hogy milyen külföldön, a 80%-a azt mondja ég és föld az életszínvonal. De gondolom mind hazudik.

tede 2013.01.23. 17:15:00

@galileo dr.: nem kell túlozni, ennyit mondtam

próbálj meg családdal élni kint, én több embert ismerek, aki csinálja és tőlük sokkal reálisabb képet kapok a valós költségekről, mint egy hátizsákos tányérmosogatótól

pl tartanak fent autót? járnak a gyerekek iskolába? bérelnek házat, lakást a családnak? különórák a gyereknek?

ismerőseim azt mondják, hogy magyarországon kb 2/3 fizetésből jobban kijöttek, de vannak nem anyagi szempontok is, úgyhogy nem mindenki jött végül haza, de legalább a felük
süti beállítások módosítása